Konfigurator, hjälp + data = sant

Att göra din användarupplevelse bra och slutligen få din kund att konvertera går att lösa på många sätt. Internet kryllar av diverse råd och rön för att öka konvertering, vissa mer generella än det andra.

Det kan handla om hur din köpknapp är placerad, hur informationen relaterar till varandra eller att din kund inte ska behöva scrolla för mycket. Ibland är detta rätt väg att gå, ibland krävs något extra, som en skräddarsydd lösning. Bara för att kunna täcka in just din kunds behov.

Något en inte får glömma när en pratar om användarupplevelser är att dessa sker i olika epoker. Tänk dig själv, hur känner du dig första gången du besöker en ny webbplats kontra när du har handlat där ett par gånger. Med största sannolikhet har denna känsla förändrats. Olika saker är naturligtvis viktigt i olika skeden av din upplevelse, men ingen av dessa saker ska förringas. Utan i slutet så är det helheten som räknas, och den består av delar. Så nyckeln är att ha helhetsgreppet, behålla det och fullfölja det!

Att bygga din upplevelse på någon form av interaktion är ofta fördelaktigt i scenarion där standardlösningar inte är nog. Ofta handlar det om att du säljer något komplext som med enkelhet kan bli fel om en som kund inte håller tungan rätt i munnen eller är påläst. Känner du igen dig? Isåfall är det dags för dig som expert att visa att du är expert och hjälpa din kund. Tänk dig en köpresa där du blir guidad och får göra olika val, för att med säkerhet få rätt produkt levererad. Kunden: Wow! Och här någonstans sätter du första bilden av er som företag, som expert och garant för att era kunder alltid får hjälp och rätt produkt. Men varför ska jag investera pengar i att bygga en lösning likt detta? Det fiffiga med en interaktiv lösning där kunden får investera lite tid i att berätta om sina behov är att du i gengäld, förutom en nöjd kund också får data. Data, den digitala världens guld, valutan som alltid bör vara utgångspunkten för alla typ av beslut. Du kan nu helt plötsligt börja analysera och validera hypoteser, eller skruva på ditt sortiment och din produktutveckling.

Denna typ av konfigurator som vi brukar kalla det är naturligtvis något som går att göra olika komplex och behöver naturligtvis matchas med din produkt. Om du står i tagen att göra en ny digital satsning, så tycker iallafall vi att du ska tänka ett varv extra. Något som är självklart för dig, kan andra behöva hjälp med!