E-handel B2B – gör arbetsuppgiften till ett nöje

När det kommer till e-handel finns det många likheter mellan B2C och B2B och på ytan börjar de se mer eller mindre likadan ut, men den stora skillnaden ligger i slutkundens perspektiv. ”Att handla inom B2B är en arbetsuppgift, inte ett nöje!”

Bra användarvänlighet i form av enkelhet och tydlighet i köpflöden och information är minst lika viktigt, om inte viktigare, i en lösning för B2B jämfört med B2C. Även inspiration och upplevelse är faktorer som oftast missas i B2B-lösningar, men som har stark påverkan på lojalitet och nöjdhet hos era kunder.

Gör kundens vardag enklare

Ju mer värde och service ni kan ge med er e-handelslösning, desto större chans har ni att behålla befintliga kunder, locka in nya och öka er konvertering.

Där du verkligen vinner dina kunder är i funktioner, flöden och verktyg som gör dina kunders vardag enklare och till och med lustfyllt. Det hjälper till att skapa lojalitet långt ner i kundens organisation. Exempel på sådan funktionalitet som kan ge er lösning mervärde hittar du inom områden som

  • hjälp att ta fram rätt produkter (navigering, sök med filtrering och rekommendationer),
  • enkelt att handla (snabborder, kopiera tidigare ordrar, paketeringar), status för aktiva order och leverans (och transparens även i era interna flöden),
  • hantering av betalning och fakturor,
  • inköpslistor och
  • orderhistorik och information knuten till köpta produkter.

Exakt vilka delar som ska prioriteras och som ger mest värde för pengarna beror på hur er egen verksamhet och hur era kunders dagliga arbete och flöden ser ut. Analys med intervjuer och användartester och kartläggning av effektmål är en bra grund för prioritering tillsammans med ROI-kalkyler.