Lyckas med din sökmotoroptimering (SEO) – del 1 av 2

Att lyckas med sin sökmotoroptimering (SEO) är för många företag den enskilt absolut viktigaste  aktiviteten för att locka fler besökare och för en ökad försäljning. Ska man lyckas har man inte råd att göra de enkla misstag som ofta begås. I det första delen kring detta ämne kommer jag att berätta om vad Google presenterar för information på de sökträffar de returnerar i sina sökresultat och även ge en del rekommendationer om vad man bör tänka på för att locka in besökaren på sin sajt. Konkurrensen är stenhård så det gäller att hitta och definiera de viktigaste nyckelorden för varje sida man vill optimera.

Hur är en sökträff uppbyggd i Google?

Google - Sökning på E-handel

Rubrik: E-handel – Wikipedia
URL: sv.wikipedia.org/wiki/E-handel
Beskrivning: E-handel är när ett företag eller konsument säljer, köper eller byter en produkt, tjänst eller information oftast över internet eller andra datornätverk. Den e-handel …

Rubrik

Sökresultatets rubrik blir den <title>Min Titel</title> du satt på den sida sökträffen pekar mot. Denna bör vara maximalt 66 tecken lång för att inte brytas av Google.

Vad rubriken innehåller för information får stor påverkan på relevansen, så se till att redan här få in de nyckelord du identifierat enligt <Nyckelord 1> – <Nyckelord 2> | Varumärke. För företag med riktigt starka varumärken kan man välja att lista varumärket först och därefter nyckelord i viktighetsordning. Det är viktigt att rubriken är unik för varje sida för att inte Google ska missuppfatta sidan som en dubblett.

Rubriken är också den text som visas på fliken i webbläsaren och som används när man sparar eller rekommenderar en sida för andra. Det är därför viktigt att få till en bra rubrik.

URL

URL (uniform resource locator) är den webbadress sökträffen går till.

Det är även här viktigt att titeln är tydlig och innehåller de viktigaste nyckelorden, såsom sidnamn eller produktnamn. Vid försäljning till andra länder kan URL:en ha stor påverkan då en lokal domän (till exempel .no för Norge) ger en högre ranking för dess lands invånare.

Beskrivning

Beskrivningen sätts till den text som läggs som <meta content="Min beskrivning" name="description"> på sidan. Google bryter beskrivningstexten vid 160 tecken, så rekommenderad längd på texten är runt 150-160 tecken.

Då de flesta sökmotorer markerar de ord man sökt efter i de sökträffar som presenteras är det viktigt att nyckelorden också dyker upp i beskrivningstexten för att besökaren ska inse att din träff är den bästa av de sökträffar som presenteras. Likaså ger det en högre sökträff om nyckelorden dyker upp även här.

Nyckelord

Utöver rubrik, URL och beskrivning så anses även <meta content="Nyckelord1, Nyckelord2" name="keywords"> vara en del av sökmotorsoptimeringen. Google har gått ut med att de inte tar någon hänsyn till innehållet i keywords och därmed är det inget jag rekommenderar att man lägger energi på. Ser man dock att man har ett högt besökarantal från andra sökmotorer så kan det finnas ett intresse att fokusera även på detta.

Några exempel

Sökord: Biljetter

Google - Sökning på Biljetter

Kommentar: Många nyckelord i en kort och enkel text (Biljetter, Konsert, Festival, Teater, Sport). Texten behöver aldrig brytas och förklarar för användaren vad som erbjuds på sidan man kommer till. Ticnet är ett så pass starkt varumärke att det kanske borde visas först i rubriken.

Sökord: Biljetter Bruce Springsteen

Google - Sökning på biljetter bruce springsteen

Kommentar: Här inser man att sidan inte optimerats för sökmotorer. Både rubrik, URL och beskrivning är för långa och bryts. En bättre rubrik skulle vara ”Köp dina Bruce Springsteen biljetter på Ticnet.”. Beskrivningstexten innehåller samma information som rubriken och lockar inte in besökaren till sidan.

Sökord: Reservdel V70

Google - Sökning på Reservdel V70
 
Kommentar: En sökträff som lockar besökaren till just deras sida. Nyckelorden Reservdel, Volvo och V70 finns med i både rubrik, URL och beskrivningstext, vilket gör att den rankar högt. Att den samtidigt lockar med 30 procent lägre pris kan ge ytterligare besökare.

Kom igång med din SEO

Med denna kunskap så kan man komma långt i att lyckas med sin optimering. Det kräver oftast inga större tekniska insatser utan det viktigaste är att man har möjligheten att redigera titeln och beskrivningen på varje sida. I de fall där man kanske har tusentals produkter rekommenderas även att man har någon form av fallback, det vill säga att om man inte satt unika nyckelord på en produkt så ska titeln och beskrivningstexten aldrig lämnas helt tomma utan falla tillbaka på några generella regler som används i stället.

Börja redan i dag med att gå igenom din hemsida och identifiera era tjugo viktigaste sidor för att locka nya besökare. Tänk för varje sida ut ett par nyckelord som ni anser är de viktigaste och säkerställ att dessa finns med på sidan i både rubriker och brödtext. Uppdatera titeln och beskrivningen så att besökaren ska välja just er sökträff. Det kan ta ett par dagar innan förändringarna uppdateras hos Google, så ha tålamod och använd Google Analytics eller andra statistiktjänster för att mäta förändringarna!

Behöver du hjälp? Kontakta oss

Om du behöver hjälp med ditt SEO-arbete finns vi till hands. Läs mer om hur vi jobbar med SEO eller kontakta oss direkt.