Annonsering på Twitter

Jag har vid flera tillfällen funderat på hur Twitter som bolag skall kunna bli lönsamt. Till skillnad från andra sociala medier som Facebook eller LinkedIn där det finns en tydlig affärsmodell på hur de ska tjäna pengar så har det i alla fall inte för mig varit uppenbart var ifrån Twitter ska kunna få sina intäktsströmmar. Nyligen hittade jag fram till denna sida som beskriver hur man kan annonsera på twitter

Hur går då annonsering på Twitter till?

Det finns några olika möjliga sätt att annonsera på Twitter:

Antingen väljer man att promota sitt konto eller enskilda tweets. Det som är snyggt är att man kan välja ut väldigt precist vilka nyckelord man vill rikta sig mot. Faktum är att det till och med i annonsen går att filtrera ut vilka twitterkonton den tilltänkta publiken följer. Vidare får man också välja om man vill synas i användarnas tidslinje eller i sökresultat baserat på de nyckelord man valt ut. Som ytterligare parametrar kan man filtrera på geografisk plats, teknisk plattform och kön.

Twitter ad

Exempel

Låt mig ta ett exempel för att förtydliga hur effektfullt detta då kan bli.

Säg att du är en aktör som säljer mat på nätet. Då skulle man kunna välja att rikta sin kampanj mot de som följer Ica och Coop och som har mat som intresse. Med dessa kriterier har du rätt snabbt gjort din tilltänkta publik mer relevant och också minskat annonskostnaden eftersom den är relativ mot publikens storlek

Kommer Twitter-annonsering att funka?

10 000-kronorsfrågan blir slutligen: kommer detta då att räcka för att Twitter som företag skall bli lönsamt? Ja, det får nog tiden utvisa, men min gissning är att det kommer att ta flera år innan vi får se svarta siffor med tanke på att Q3 2013 visade en nettoförlust på 65 miljoner dollar. 

Twitter är ett fantastiskt tillskott till den sociala paletten med ett format och kommunikationssätt som verkligen tillför något som de andra inte erbjuder. Jag önskar Twitter all välgång och hoppas verkligen att de hittar ett sätt att bli livskraftigt.