6 tips när du ska digitalisera din överkomplicerade försäljningsprocess

De flesta tänker kanske på en klassisk konsumenthandel när de hör begreppet e-handel men begreppet täcker in så mycket mer än så. Antagligen kan en skohorna in all handel under begreppet e-handel så länge delar av köpresan äger rum i digitala kanaler.

Det är precis detta som gör e-handel så intressant tycker vi. Som byrå får vi möjlighet att hjälpa företag att sälja oavsett hur affären eller produkten ser ut genom att utnyttja kraften i digital teknik. Vi vill med detta sagt ge dig tips och inspiration för att ta steget och digitalisera din försäljning.

Behöver du vara så krånglig?

Datorer är styrda av regler och desto enklare regler desto enklare blir det att koda. Vet du med dig att kunder automatisk köper fel sak om det inte handleds eller att prisberäkningar kräver en Excelguru - grattis, du är antagligen onödigt krånglig. Vårt tips är att fixa den här röran innan du bygger ett system som ska lösa flera år av tillkrånglande. If-satser kostar nämligen pengar. 

Tala kundens språk

Klassiskt tips som aldrig slår fel. När du använder ett språk som kunderna förstår blir saker helt enkelt enklare. Så länge du inte är IKEA ska du kalla dina bokhyllor för bokhylla. Var inte onödigt finurlig i hur du benämner det du erbjuder eller säljer. När du ska sälja online, lägg då lite tid för att ta reda på vad kunder faktiskt söker på när de letar efter saker som liknar det du säljer. Finns ingen anledning att vara unik om det gör dig svår att förstå.

Ha ordning på din data

Hur komplicerad säljprocess du än har går det alltid att bygga ett system som förenklar. Så länge data finns tillgänglig på ett sätt som en dator kan förstå. En dator är exceptionellt bra på att hämta information från databaser men urusel på att fråga runt i lokalen eller läsa i pärmar. Vi vill därför gärna föreslå att ditt nästa projekt börjar med att se över produktdatan och försöka systemera den på ett sätt så en vanlig kan förstå vad du menar.

Ta reda på hur din kund vill handla

Det finns inget tråkigare än när det dyra beställningsformuläret inte används eftersom kunden fortfarande mycket hellre ringer in sina ordrar. Det ni försökte lösa var antagligen inte kundens problem utan era egna. Prata med era kunder och försök förstå varför de heller gör ditten än datten. Vad skulle få dem att ändra bettende? Kan man tvinga dem att ändra sig utan att de går någon annanstans?

Börja smått och testa dig fram

Ingen kan med säkerhet säga hur framtiden ser ut, vi kan dock göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Samma gäller i IT-projekt. Forma en hypotes och låt projektet så snart som möjligt validera din hypotes. Tror du din försäljning och hur er tjänst presterar i mobilen inte hänger ihop? Oavsett vad, se till att testa detta.

Vi säger det igen… börja smått!

Börja inte bygga saker som inte funkar på pappret. Även om det tar tid att ta fram en prototyp så är det nästan alltid värt det. Prototyper möjliggör att saker går att testa utan att en endaste rad kod är skriven och personer som inte är insatta i projektet kan bidra med viktiga synpunkter. Känns det inte bra som prototyp, kommer det inte kännas bra när du har spenderat dina pengar heller.