Att gå från noll innehåll

Distanshandel kräver att det finns innehåll som beskriver produkten, hur en handlar och varför en ska handla av just er.

Det är just avsaknaden av detta innehåll som kan vara den största utmaningen för företag när de digitaliserar sin försäljning. Inte nog med att det inte finns innehåll, det finns inte heller processerna eller kunskaperna att ta fram innehållet.

Ponera att du är ett företag som säljer möbler från kända varumärken till återförsäljare, arkitekter och inredare. Du har utesäljare som kör runt i bil och presenterar produktnyheter och bjuder på fika. Vad är det som gör utesäljaren framgångsrik? Är det katalogen han har med sig, powerpointen eller säljer sig dina produkter själv? Troligen är det säljaren i kombination med hur han kommer beväpnad till mötet som avgör.

Ponera nu att du ska sälja samma möbler online till kunder som aldrig träffat din stjärnsäljare. Räcker det att lägga upp powerpointen och katalogen online? Troligen inte. Du kommer märka att det innehåll som används som säljstöd vid personlig försäljning är långt ifrån tillräckligt för ge dina kunder information nog att fatta ett köpbeslut. Antagligen har du inte ens en bild på samtliga produkter än mindre beskrivande texter på det aktuella språket.

Det är nu du ska ställa dig frågan; Var börjar jag?

Beroende på produkt är informationsbehovet olika. En bok kräver antagligen betydligt mindre beskrivande information än en dieselmotor. Förutom mängden är typen av information signifikant olika. En bok behöver ingen sprängskiss. Ta reda på vilken information som är kritisk för att dina kunder ska kunna ta ett beslut. Sen är det bara att börja jobba. Faktum är att jobbet med att skapa innehåll är ett av de viktigaste jobben som du kan ta dig ann. Som kuriosa myntades begreppet informationssamhälle på 80-talet (förra århundradet) så att innehåll är viktigt är inget nytt.

Hittills har vi bara pratat om att göra produktinformationen tillgänglig i digitala kanaler men faktum är att produktinformationen, den tekniska specen, storleken på skon bara utgör den absolut lägsta nivån. Att nöja sig här är att jämställa med att er uteförsäljare dumpar katalogen i kundens brevinkast och tar en fika på stan istället. Era produkter behöver kontext. Era kunder behöver inspiration. Detta får dock bli ett annat inlägg.

 Vi vill inte skrämma er, vi vill bara vara tydliga när vi säger att innehåll är viktigt.