Tura Scandinavia

Full kontroll och effektivt verktyg för egna säljkåren inom B2B

Tura Scandinavia

Tura Scandinavia är en av nordens vassaste leverantörer inom tillbehör för hemelektronik så som ljud, bild, data, foto och gaming. Sedan starten 1976, då hela verksamheten fokuserade på fotorelaterade produkter, har Tura knutit till sig många starka varumärken som nordisk generalagent. Idag förser Tura stora delar av detaljhandelsbranschens företag som driver elektronikförsäljning mot konsument. Tura verkar i Sverige, Finland, Norge och Danmark.  

Utmaningen

Tura behövde korta sina ledtider för att få ut produkter mot marknaden och lyfta sin e-handelskanal för att stödja och driva den egna försäljningen såväl online som i det fysiska mötet med kunden.

Ett stort fokus på att snabbt hitta rätt produkter i Turas breda och djupa produkthierarki var också ett återkommande behov hos såväl kunder som den egna interna organisationen. 

De behövde också en lösning, flexibel nog att kunna möta framtidens krav, såväl funktionsmässigt som prestandamässigt.

Lösningen

För att säkerställa affärsbehoven genomfördes en effektkartläggning. Olika målgrupper med olika behov som användare av systemet fick bidra med kunskap, erfarenheter och test av koncept för att prioritera och skapa en lösning som bäst stödjer och driver Turas försäljning och affär mot kunderna.

En ny lösning baserad på Wipcore eNOVA, Elastic search och Kooboo CMS ger Tura full kontroll på produktflödet och såväl kunder som den egna säljorganisationen kan snabbt söka fram relevanta produkter. Lösningen agerar som nav för Turas produkt- och säljinformation och är integrerad mot Turas affärssystem, Navision, som är källa för affärskritisk data.

Sajten är sökdriven för all produktinformation för att både maximera prestanda och samtidigt skapa en lättnavigerad lösning med dynamisk filtrering.

I samband med projektet togs också en ny grafisk profil fram för att bidra till det nya Tura Scandinavia.

Resultatet

Resultatet är en modern och användarvänlig sajt som, med sin responsiva design, fungerar lika bra för alla användare oavsett om de använder dator, mobil eller surfplatta.

Turas ledtider för att få ut nya produkter mot marknaden har med den nya lösningen minskat med mer än 2000%.

Tekniken är den bästa blandningen av relevant och högpresterande sökteknologi och tillförlitlig och säker kritisk information och logik för kunder, order och affärsdata. Konfigurering och anpassning av sök och dynamiska filter görs enkelt direkt i administrationsgränssnittet när det önskas.

Lösningen är flexibel och öppen för framtida krav och vidare utveckling för att driva Turas försäljning i alla kanaler och vara den egna säljarens bästa vän och verktyg.