Scandinavian Photo

Köpupplevelse i ständig utveckling

Scandinavian Photo

Scandinavian Photo är en av Wipcores äldsta kunder. Sedan 1997 har vi tillsammans skapat och utvecklat digital handel och omnikanalslösningar som servat proffs- och hobbyfotografer med produkter och kunskap. Wipcore har under åren levererat e-handelsplattform, kassa-system till fysisk butik, lagersystem och PIM-lösning m.m.

Utmaning

Mängden produkter och information kring varje enskild produkt har ökat stadigt hela tiden sedan starten för Scandinavian Photos e-handel 1997. Samtidigt har behov och beteende från besökare och kunder förändrats. Idag kräver vi både snabbare, mer uttömmande och relevanta svar på det vi efterfrågar. Beteendet att söka, istället  för att själv navigera sig genom en fast struktur blir allt vanligare, ett beteende som vi tar med oss från bland annat Google.

Lösningen

Med Elastic som sökmotor byggdes en lösning med snabbt och smidigt sök för:

  • Produkter
  • Produktkategorier
  • Varumärken
  • Information i form av nyheter och blogginlägg
  • Sökförslag medan besökaren skriver sin sökfråga (SAYT)
  • Automatisk viktning av sökresultat. Ger hög revlevans för besökare och kunder samtidigt som den gynnar interna målsättningar för att driva försäljning av önskade produkter och segment.
  • “Menade du…”-funktionalitet för att hjälpa till vid felstavningar och för att guida kunden till främst de produkter som finns i lager.
  • Synonymhantering med stöd för att utökas med förslag utifrån vad kunder söker på som inte får träffar idag

Förutom Elastics styrka i att plocka fram de mest relevanta resultaten baserat på allt textinnehåll och egenskaper vägs en rad andra faktorer in. Exempel på dessa är lagerstatus och beteendet hos andra besökare kring vilken typ av produkter som sökningen egentligen gäller.

Resultatet

Förutom att lotsa besökare och kunder snabbare till rätt produkt och därigenom minska friktionen fram till köp så innebär det en stor besparing i manuellt arbete för Scandinavian Photos egna personal.

Utöver relevans och enkelhet att hitta rätt produkt oavsett om du letar efter varumärke, kameratyp eller utgår från artikelnummer så måste olika typer av specialtecken kunna hanteras i fritext. När det gäller fotografering finns det många parametrar som uttrycks i siffror, så som inställningar för bländare och brännvidd. Ofta är produktdata som kommer från olika leverantörer inkonsekvent formaterat. Ett exempel är hanteringen av punkt och kommatecken som förScandinavian photo varit ett stort lyft för relevansen i sökträffar på exempelvis objektiv.

Även olika ordböjningar och skillnader mellan olika språk på Scandinavian Photos alla olika marknader är en naturlig del av söklösningen.

Som bonus har det också blivit ett rejält lyft i prestanda kring allt som rör produktlistningar och sökning på sajten.

Enkelheten att få fram rätt produkt har gjort sökfunktionen på sajten till ett standardverktyg även internt. När medarbetare ska leta fram rätt produkt i sitt arbete används söken på sajten, såväl i de fysiska butikerna som för service och försäljning via telefon.