Lindex

Omnikanal från första steget

80 år av fashion i det digitala

Lindex digitala satsningen var lika mycket en intern digital transformation i företagets organisation och flöden som en ny försäljningskanal. De var också ett av de klädmärken som tidigast satsade på omnikanal med stark koppling mellan digital och fysisk butik. Lindex är en av många klädföretag som vi arbetat med inom B2C.

Utmaning

En stor utmaning för Lindex initialt var att forma den interna organisationen. Befintlig logistik var anpassad för stora butiksleveranser och det fanns en stor utmaning kring arbetsflöden för styckleverans och returer direkt till och från konsument. Lindex ville se e-handeln som ett komplement till butiksförsäljningen och var tidigt ute med ett omnikanals-tänk där det skulle vara möjligt att beställa via e-handeln och hämta ut och returnera sin beställning i butik.

Lösning

Ett plocklager sattes upp i Göteborg för beställningar som gjordes via e-handeln och man utnyttjade Wipcore eNOVAs lagermodul för att hantera plock, pack och returer. Produktberikning och content hanterades i eNOVAs BackOffice-klient och ett flertal integrationer utvecklades för att hantera informationsflöden mellan affärssystem, kundklubbar, mm.

E-handeln lanserades till en början för Sverige, Finland och Danmark med en vision om att snabbt nå ut till fler marknader.

Resultat

Under arbetet med Lindex e-handel har man löpande nyttjat Wipcore eNOVAs stora flexibilitet där man optimerat tekniken efter sina interna processer för att effektivisera hela sin verksamhet. E-handeln har växt kraftigt och finns nu tillgänglig på 28 marknader med lokalt språk, valuta, frakt, betalsätt och produktsortiment.