Utnyttja sommaren till att öka försäljningen!

Sommaren är här och det brukar medföra en lite lugnare period där man har ett perfekt tillfälle att sätta upp en strategi för höstens arbete. Driver man e-handel finns det ofta ett fokus på följande som man vill förbättra:

  • Öka antalet kunder
  • Ökad konvertering
  • Ökat snittordervärde

Men hur ska man börja och vad behöver man göra för att lyckas?

Ta fram mätvärden

För att göra detta möjligt behöver man först och främst ta fram siffor för att följa upp höstens arbete mot. Via Google Analytics kan man få ut ett flertal mätvärden som kan vara intressanta att följa upp, och vi rekommenderar att man jämför med motsvarande period under föregående år.

Mätvärde

Period 1

Resultat 1

Period 2

Resultat 2

Förbättring

Mätvärde 1

 

 

 

 

 

Mätvärde 2

 

 

 

 

 

 

Mäta antalet kunder

Antalet kunder brukar de flesta mäta som ”antalet besökare” under en månad vilket är en bra utgångspunkt. Men lika viktigt att ha koll på är avvisningstrafiken dvs. besökare som kommer till sajten men som väljer att lämna den direkt från landningssidan.

Exempel:

Mätvärde

Period 1

Resultat 1

Period 2

Resultat 2

Förbättring

Antal besökare

2012-06-01 – 2012-06-30

20000

2013-06-01 – 2013-06-30

25000

25%

Antal besökare

2012-07-01 – 2012-07-31

24000

2013-07-01 – 2013-07-31

X

X

Avvisningsfrekvens

2012-06-01 – 2012-06-30

65,12%

2013-06-01 – 2013-06-30

64,16%

0,96%

Avvisningsfrekvens

2012-07-01 – 2012-07-31

67,14%

2013-07-01 – 2013-07-31

X

X

Dessa siffror kan man hämta under Standardrapporter / Målgrupp / Översikt

Mäta konvertering

För att kunna mäta antalet avslut eller konverteringsgraden direkt i Google Analytics behöver man ha aktiverat Ecommerce tillägget i sin ehandel. Mer information hur detta görs kan läsas här: Kom igång med Google Analytics. Vanligt är att man här mäter Antalet transaktioner samt konverteringsgraden (Antal ordrar / Antalet besökare).
 

Exempel:

Mätvärde

Period 1

Resultat 1

Period 2

Resultat 2

Förbättring

Antalet Transaktioner

2012-06-01 – 2012-06-30

432

2013-06-01 – 2013-06-30

450

4,2%

Antalet Transaktioner

2012-07-01 – 2012-07-31

510

2013-07-01 – 2013-07-31

X

X

Konverteringsgrad

2012-06-01 – 2012-06-30

2,16%

2013-06-01 – 2013-06-30

1,80%

-0,36%

Konverteringsgrad

2012-07-01 – 2012-07-31

2,125%

2013-07-01 – 2013-07-31

X

X

 

Mäta snittordervärde

Även snittordervärdet mäter man enklast genom att ha kopplat på Ecommerce delen i Google Analytics. Då får man ut dessa siffror direkt och man behöver inte räkna ut värdet.

Google Analytics

Det är dock enkelt att räkna ut så länge man känner till intäkten samt antalet transaktioner för en specifik period. En annan viktigt mätning vi på Wipcore rekommenderar och som är relaterat till snittordervärdet är antalet orderrader per order.

Exempel:

Mätvärde

Period 1

Resultat 1

Period 2

Resultat 2

Förbättring

Snittordervärde

2012-06-01 – 2012-06-30

1563

2013-06-01 – 2013-06-30

1673

110kr

Snittordervärde

2012-07-01 – 2012-07-31

1542

2013-07-01 – 2013-07-31

X

X

Antal orderrader / order

2012-06-01 – 2012-06-30

3,12

2013-06-01 – 2013-06-30

3,19

 

0,07

Antal orderrader / order

2012-07-01 – 2012-07-31

3,14

2013-07-01 – 2013-07-31

X

X

 

Målsättning

Vi har nu konkreta mätsiffror som ska förbättras under hösten och för att lyckas med detta behöver man:

  1. Sätta konkreta och realistiska mål på vad man vill uppnå
  2. Prioritera målen mellan varandra

Identifiera målgrupper

Det har nu blivit dags att identifiera den eller de målgrupper man fokuserar på för att kunna nå sina uppsatta mål. Det är mot dessa målgrupper man sedan skall inrikta sitt fokus och säkerställa att man löser deras behov bättre än alla andra konkurrenter för att man skall nå sina uppsatta mål.

Call To Action

Gå igenom varje sida på din e-handel och upplev sidan utifrån dina målgrupper.

1.       Vad finns det för värde på den här sidan?

2.       Är innehållet relevant?

3.       Finns det en call to action på sidan, dvs. vad vill man att användaren skall göra på varje sida?

Detta kan göras på precis samma sätt när det gäller exempelvis sökmotoroptimering. Utforma innehållet i träffen som visas hos sökmotorn så att den förmedlar ett värde, att den är relevant och att det finns en tydlig call to action för målgruppen. Besökaren skall veta redan innan han klickar på sökträffen att träffen är intressant och samma information måste då finnas även på den sida man kommer till.

Generella tips

  • Prioritera vilka sidor som ger störst effekt vid förändringar och börja med den viktigaste, normalt brukar detta vara Startsidan, Produktlistningssidor, Produktsidan, Kundvagnen samt kassaflödet.
  • Skala bort all information som inte har ett värde för dina målgrupper så att det som finns kvar blir mer konkret.
  • Försök alltid få till så att man ser ”Call To Action” utan att behöva scrolla
  • Behovet hos en användare kan se annorlunda ut beroende på om man surfar från en dator, surfplatta eller mobiltelefon. Ju mindre skärmen är desto viktigare är det att onödig information skalas bort.

Öka antalet kunder

  • Se till att synas där era målgrupper finns.
  • Få kunder som redan handlat hos er att återvända.
  • För de allra flesta så är Sökmotoroptimering (SEO) extremt viktigt, tänk värde, relevans och call to action ur en sökrobots perspektiv.
  • Ta fram landningssidor för viktiga sökord som driver trafik till sajten.
  • Skicka relevanta nyhetsbrev.

Öka konverteringsgrad

  • Arbeta med att få ner avvisningsfrekvensen genom relevanta landningssidor
  • Fokusera på att förenkla kassaflödet, få besökaren att slutföra köpet.
  • Helt fraktfritt eller fraktfritt vid köp över X kronor är något som alltid leder till ökad försäljning
  • Var tydliga med kontaktuppgifter, man ska inte behöva leta för att hitta ett telefonnummer att ringa, då kan den kunden vara tappad.
  • Var övertydlig med eventuella kostnader och leveranstider, kunden skall inte behöva gå till sista steget i kassaflödet för att se detta.
  • Utnyttja Google Analytics, sätt upp och mät checkoutflödet för att se hur många som inte fullföljer sin orderläggning. Läs mer om detta i artikel: Kom igång med Google Analytics.

Öka snittordervärde

  • Se till att e-handeln upplevs som snabb. Det skall inte vara ett hinder för användaren att surfa runt på sajten.
  • Gör det lätt för målgruppen att hitta det den söker, genom bra sökmöjligheter, filtrering, sortering, etc.
  • Fokusera på merförsäljning där detta kan vara relevant. Detta kan vara tillbehör till en produkt, vi rekommenderar, andra som köpte det här köpte även, liknande (och något dyrare) produkter, mm.
  • Fraktfritt vid köp över X kronor där X ligger över dagens snittordervärde är också något som ökat snittordervärdet positivt.

Användartester

Det finns alltid en risk att man blir hemmablind när man arbetar med detta. Hitta någon i din bekantskapskrets som passar in i din målgrupp, be personen att handlar tre specifika saker och slutföra sitt köp. Be personen att prata hur han/hon tänker samtidigt som köpen genomförd och man kommer snabbt hitta detaljer som man själv missat. Korrigera detaljerna och gör nya användartester med nya personer.

Slutsats

Vi på Wipcore hoppas ni förstått konceptet och inser värdet i att hela tiden arbeta mot uppsatta mål genom att fokusera på era målgrupper och tänka värde, relevans och call to action i allt som görs. Med ständig mätning, uppsatta mål och fokus på användaren kan alla lyckas med sin e-handel.

Kontakta Peter Öxgård för mer information om hur Wipcore skulle kunna hjälpa till att nå era uppsatta mål.