Sälja mat på nätet - Är det möjligt?

Att sälja mat på nätet har med färdiga matkassar som slog igenom 2011 blivit allt populärare och många företag satsar hårt för att få över den traditionella dagligvaruhandeln i butik att flyttas över till andra digitala kanaler med fokus på e-handeln. Fördelarna man trycker på är främst bekvämlighetsfaktorn, att slippa behöva stressen att handla på väg hem från jobbet utan istället spara tid och få matvarorna levererade direkt till dörren.

Men vad krävs egentligen för att man ska lyckas?
Först och främst är det en stor satsning som behöver göras i form av packning- och leveransflöden för att få en bibehållen hög kvalitet på matvarorna från beställning ända fram till dörren. Kylvaror behöver hållas kylda hela vägen och frysvaror behöver hållas frysta. Detta kräver en genomarbetad process med specialbyggda leveransbilar med olika tempererade zoner och som fylls på enligt bestämda leveransscheman. Skulle man behöva lasta ut andras beställningar för att hitta just den man ska leverera vid dörren skulle snabbt kvalitén bli dålig. Och att tappa kunder som tagit det stora klivet ut mot att beställa digitalt pga dålig kvalitet skulle vara förödande.

Kvalitet

Samtidigt är just kvalitén ett av de största problemområden dessa företag står inför, dock inte i ett internt perspektiv men ur ett marknadsföringsperspektiv där bilden hos kunderna fortfarande finns att man får bättre kvalité genom att välja ut produkterna själva i affären. Många känner sig trygga i att klämma och känna och rata de produkter som inte faller en i smaken. Produkter som man tror att man kommer få i leveransen när man beställer på nätet. Detta gäller framförallt färskvaror som frukt och grönt, kött etc.

Ett annat inövat beteende man behöver förändra för att få till en lönsam försäljning av mat är att det måste vara billigare att handla på nätet. Denna bransch kommer i första läget inte vara ett priskrig och det ska inte behöva vara billigare utan det är servicen och tidsbesparingen som är nyckelfaktorerna som man behöver få köparna att förstå.

Sist men inte minst så behöver man bygga lösningar för kunderna så att de också sparar tid på att handla. Det ska gå fort, det ska vara enkelt, det ska vara tydligt och man behöver utnyttja alla möjligheter som går med att finnas på nätet som inte går att lösa i butik i samma grad.  

Exempel på detta skulle kunna vara möjligheterna att hitta recept och enkelt fylla sin varukorg på nätet med alla varor man saknar, att få rekommendationer av produkter baserat på tidigare köp och dess intervall eller att alla i familjen har möjlighet att fylla på inköpslistan oavsett var de befinner sig.

Så vad är slutsatsen?

Trots alla utmaningar och där nästan samtliga matjättar online visar röda siffror så är den här för att stanna. E-handeln omsätter inte ens 1% av den totala försäljningen idag när det gäller mat och då står fortfarande matkassar för en stor del av denna kaka. För varje liten % som ehandeln tar av butikerna så motsvarar det miljardbelopp. Den aktör som lär sig av sina misstag, konverterar den analoga kunden till att bli digital och gör hela köpupplevelsen till en fröjd kommer gå segrande ur den här kampen och då kommer till slut affären blomstra.