Prejudicerande fall för ångerrätt inom e-handel B2C

Den nya konsumentlagstiftningen firade nyligen sin 1-årsdag, sedan den trädde i kraft i Juni 2014. Många e-handlare reagerade starkt på de nya kraven kring ångerrätt på varor som ej längre är i väsentligt oförändrat skick. Handlaren får dra av för värdeminskning på varan men svårigheten ligger i att sätta rimlig värdeminskning. 

Det börjar nu finnas en del prejudicerande fall för vissa branscher men för många varor är det fortsatt komplicerat. För e-handlare blir det det inte bara en fråga om vettig värdering, det handlar lika mycket om att få till interna flöden och organisera företaget för att hantera försäljning av begagnade produkter.

Det viktigaste steget för alla e-handlare som säljer mot konsument (B2C) är att vara tydlig i sin information kring vad som gäller enligt den nya lagen. Se till att informera både i din e-handelsbutik, innan köpet,  men också i bekräftelser efter varje order. Har du inte informerat på rätt sätt förlorar du som e-handlare rätten att göra avdrag och måste stå för hela kostnaden, även om varan har fått skavanker av användning och väsentligt förändrat din möjliget att åter sälja varan. Annan viktig information som tydligt måste ges, innan köp genomförs, för att gälla är alla omkostnader som kunden ska stå för knutet till köpet. Det inkluderar även om kunden är skyldig att betala eventuell returfrakt. 

Läs mer om några fall i Svenska Dagbladet

Bra grunder att utgå från för din information finner du bland annat hos:

  • Konsumentverket - som har en standardmall att utgå från för information att ge konsumenten i butiken
  • Verksamt 

Observera att ångerrätten även gäller vid auktion på nätet.

Så innan semestern är igång är sommartipset är att ta en extra genomgång av den information du ger till dina kunder kring ångerrätt och kostnader knutna till ett köp i din e-handelsbutik.