Kom igång med Google Analytics - Del 2 av 3

Detta är del två i en snabbguide i tre delar för verktyget Google Analytics – ett fantastiskt verktyg för att ha koll på sin e-handelsplats, sina besökare och få möjlighet till positiv utveckling. Mycket av informationen är hämtad från Googles egna videoutbildning.

I förra veckans artikel, "Kom igång med Google Analytics - Del 1 av 3" tittade vi på grunderna i verktyget. I dagens artikel, del 2, tittar vi närmare på rapportering och mål i Google Analytics.

Rapporter

Dashboards

En Dashboard är en samling statistikmoduler som presenteras på ett trevligt och sammanfattade sätt. Som standard finns ”My dashboard” som innehåller lite information om antal besökare, varifrån de kom, vilket webbläsare du har och Bounce Rates.

Du kan enkelt skapa dina egna Dashboards genom att dra och släppa modulerna, välja editor-pennan på dem, eller välja ”+ Add Widget”. Du kan även lägga till egna rapporter.

Real Time

Sedan 2011 har man fått tillträde till en helt fantastisk funktion kallad Real Time. Här kan man i realtid se besökare som är på sidan just nu. Man ser vart de klickar sig vidare, varifrån de kom, vad de kan ha sökt på för att hitta din sida osv. Detta blir så klart mer intressant för större sidor än sidor med ett fåtal besökare per dag.
Sedan en tid tillbaka så tas även Filters med i beräkningarna för Real Time data.

 

Audience Reports

Här finner du rapporter om dina besökare. Exempelvis vilken stad de kommer ifrån, om de är återkommande eller nya besökare, vilken webbläsare de använder, om de surfat in via en mobil enhet osv.

Traffic Sources Reports

Här finns info om varifrån användaren kom, om de sökte på något för att hitta din sida, eller varifrån de klickade för att hamna på din sida. Man kan se statistik över vad folk sökt på oftast och vilken sida de vanligtvis landar på det första de gör.
Det finns även en Social funktion som håller koll på sidor som Facebook, Google+ och många andra nätverk för att se hur dessa har påverkat dina besökare för att komma till din sida.

Du kommer även se din integration med AdWords här om en sådan koppling finns.

Content Reports

Här ligger information om vilka sidor som är mest besökta, vilka sidor som oftast är den sista sidan i en session och hur hög Bounce Raten är. Du kan även få en trädstruktur över din sida, och kunna klicka dig vidare ner på varje URL-segment för att se statistiken hela vägen.

Jag kan även tipsa om Content > Site Content > All Pages, och att välja fliken Navigation Summary. Här kan man lätt klicka sig runt i de olika URL-segmenten för att se varifrån besökarna kom till just den sidan, och vart de sedan tog vägen. Entrances är de besökarna som kom till sidan det första de gjorde på din site. Prevous Pages är de sidor de var på innan de kom till aktuell sida. Exits är de som inte gick vidare till några fler sidor, och Next Pages är en lista med sidor folk ofta gick till efter att de var på aktuell sida.

Site Speed

Här hittar du intressant statistik för att se vilka sidor som går långsamt att ladda. Man kan se detaljer som domain lookup time, server connection time, page download time osv. På mindre sidor är det vanligt att laddningstiden ligger på 0.00 sekunder, vilket oftast beror på att endast 10 % av sina besökare mäts kring dessa värden, vilket är fullt tillräckligt för välbesökta webbplatser. I framtiden kommer detta att sänkas till 1 %, vilket kan vara värt att tänka på.

Detta värde kan dock ställas in med hjälp av __setSiteSpeedSampleRate i javascriptkoden. Sätts den till 100 så tar den alla besökare, vilket är onödigt om du har många besökare per dag. Det finns också ett övre tak som inte man inte kan gå runt när din webbplats får miljoner besökare per dag.

Site Search

Med Site Search syftar man på interna sökningar på sidan, med hjälp av egenbyggda sökfunktioner. Detta måste slås på under Admin > <Profile> > Profile Settings. Välj ”Do track Site Search”, så får du välja ett värde i URLen som matchar dina sökningar. Om sökresultat visas på sidan domain.com/controller?search=jackor så skriver du i detta fält in ”search”. Bocka i ”Strip querty parameters out of URL” för att slippa se search=-strängen i statistiken.

I de fall när URLen inte innehåller någon URL-query för sökningen, exempelvis vid POST-data, så måste man skapa en Virtual PageView som innefattar search=jackor i det här fallet. Själv har jag löst det med ett JavaScript som fyller på action-taggen med sökvärdet innan Submit.

Conversions Reports

Goals

Mål är ett kraftfullt verktyg för att kunna sätta upp målsättningar med sin site och sina besökare. Mål ställs in under Admin > <Profile> > Goals.

Man kan skapa mål för följande statistiktyper:

  • URL Destination: Om man vill få besökare till särskilda sidor och kunna jämföra den reella statistiken mot sitt mål. Man kan ställa in exakta träffar, eller reguljära uttryck. Man kan även då kolla exempelvis nedladdade PDFer eller dylikt. Man kan även lägga till Funnels där man skapar upp en kedja av URLer som besökaren förväntas följa. Det kan exempelvis gälla en varukorgs olika steg, eller diverse olika formulär.
  • Visit Duration: När man vill hålla koll på hur långa besöken är på din sida, och önskar att det vore på en särskild nivå.
  • Pages / Visits: Ställer särskilda mål kring hur många sidor en besökare klickar sig in på under en session.
  • Events: Man kan skapa upp events för i princip allting som händer på en sida, och med detta mål kan man hålla koll på dessa.

Dessa följs sedan upp under Conversions i Analytics Reportingdel.

Goal Flow

Här kan vi se ett flödesschema över hur besökarna betett sig utefter dina målsättningar. Har man definierat Funnels exempelvis så kan man se flödet utefter olika mätvärden, exempelvis varifrån användaren kom, eller om användaren satt på en mobiltelefon eller sin dator.

 

Funnel Visualization

När du definierat Funnels finns det en väldigt hjälpsam vy där man kan se från sida till sida vart man tappat användare i ett flöde. I exemplet nedan kan vi se att för de som besökte Kundvagnen så har 46,84 % gått igenom till att faktiskt köpa något. Och för varje steg i kundkorgen kan vi se hur många vi tappade på vägen. Vi kan dessutom se vilka sidor besökaren kom ifrån för att hamna på steget, samt vilka sidor de gick till i stället för att följa flödet. (exit) betyder att de lämna sidan helt och hållet.

Det var  allt för mig den här gången. I tredje och sista delen av den här guiden ska vi titta närmare på e-handelsdelen, anpassade rapporter och mer avancerad segmentering.

/Tony