En för alla, alla för en

E-handeln testar hela tiden nya vägar och i matkassarnas kölvatten och med Nattbutik.se:s servicetänk finns det nu också en frukost-e-handel, hejfrukost.se.  

Det är naturligt att testa nya service-tjänster i tätbebyggda områden där många potentiella kunder är samlade och där det redan finns olika tjänsteleverantörer att samarbeta med. I "Hej frukost":s fall så sker samarbetet dels med bageri som bakar bröden och dels med tidningsbud som hjälper till med leveranserna.

Det som är intressant är hur e-handeln fungerar som en katalysator och driver fram helt nya koncept och samarbetsformer. Det är här framtidens konkurrensmedel finns, i form av extra service som en enskild idkare inte rimligtvis kan lösa på egen hand.

Man kan också gå åt andra hållet, låta e-handeln vara samlingspunkten för ett spritt nätverk. Många detaljhandelskedjor fungerar redan så. Där har  e-handeln varit en drivande faktor för ökad kundservice för leverans och returer där kunden själv väljer i vilken butik eller kanal man vill agera. Postens paket-utlämning och apotek hos din närmaste livsmedelsbutik är andra exempel. 

Det här vara dagens påminnelse om att e-handel inte är enskild företeelse, som en enskild affär på nätet, utan bara en kanal för att du ska kunna ge bättre service till dina kunder och öka din totala försäljning. 

Testa gärna en nybakt fralla hängandes på dörren klockan 07.00 nästa lördag om du bor i centrala Stockholm. Själv bor jag på landet så om ska det bli frukost-e-handel för min del får jag tänka enligt den andra modellen och skapa ett nätverk där jag kan se vilken närmsta granne som kan tänkas baka mitt frukostbröd för helgen.