Elasticsearch - flexibel sök för mer försäljning

Bakgrund

När en kund skall köpa något på nätet och väl har landat på din sajt finns det tre huvudmöjligheter att hitta rätt:

  • sajtnavigering
  • filtrering/facettering
  • sök

Utöver detta jobbar de flesta också med olika skyltningar och inspiration fört att locka till spontanköp. Exempel på det är kampanjbanners eller listningar av typen "mest köpta", "personalen rekommenderar", nyheter m.m. eller automatgerenerade rekommendationer som t.ex. "andra som köpt detta har också köpt..." etc.

Om du saknar någon av dessa vägar till dina produkter eller tjänster, eller har strukturerat din information på ett sätt som inte passar dina besökare finns det stor risk att kunden inte hittar vad hon söker. I värsta fall tvingar det dina kunder att vända sig till någon av dina konkurrenter.

En bra indexerad, snabb och flexibel sökmotor på sajten kan fungera som skyddsnät om andra vägar misslyckas. En riktigt bra sökmotor, kan i sig själv både vara den primära och enklaste navigeringen och även vara källan för mycket av den vanliga navigeringen och filtreringen. 

En av de senaste årens trevligaste bekantskaper vad gäller sök på sajten är Elasticsearch. Elasticsearch är en relativt ung opensource-produkt som med sin enkelhet redan har anammats av många stora aktörer så som Wordpress, Soundcloud, Github etc.

w.png

Exempel på andra plattformar och tekinska lösningar som använder Elasticsearch

Även vår egen e-handelsteknik, Wipcore eNOVA, har numera en färdig integration mot sökmotorn Elasticsearch vilket gör att vi kan erbjuda det bästa som finns på marknaden kring säljdrivande sök och navigering för e-handel.

Elasticsearch och Wipcore eNOVA skapar säljdrivande navigering för e-handel

 

Det unika med Elasticsearch är att den enkelt skalar ut på flera servrar, både för att säkra upp lösningen genom redundans och för skalbarhet av prestanda. Prestandan är såpass bra att vissa använder Elasticsearch som en nosql-databas och för "big data". Elasticsearch är byggd på java med ett web-api mot .net vilket gör den enkel att koppla ihop med andra system och att konfigurera. Den är baserad på väl beprövad teknologi som Lucene.

Wipcore har lagt ner mycket jobb på att paketera grundteknologin i Elasticsearch utifrån vår erfarenhet och våra kunders behov för att få en lösning med fokus på e-handel och driv i försäljning mot slutkund. Integrationen är färdig för att hantera multi-sajtlösningar och ger både snabbare och säkrare projekt för dig som ska satsa på en skräddarsydd e-handelslösning med säljdriv.

Lösningen är inte hårt bunden till något specifikt system för innehållshantering (CMS) men vi rekommenderar främst Kooboo, vår egen eNOVA eller EpiServer för de flesta projekt beroende på kundens behov och önskemål.

Fördelarna som din e-handelsplats får

Fördelarna som din ehandelsplats får med denna integration är:

  • Skalbarhet och prestanda
    • Sprid och skala upp belastningen - Med Elasticsearch i kluster sprids belastningen till fler servrar.
    • Förberäkna data som återanvänds - Du får en snabbare sajt genom att förberäkna valfri data (som t.ex. oinloggat pris, lagerstatus etc.) och låta den snabba sökservern leverera all data till sajten.
      SEO - Idag är prestandan en viktig del av din sökmotorsoptimering (SEO) då Google rankar din sajt även på prestanda.

  • Facettering och filtrering
    • Guidad navigering - Genom att använda facetter eller filter för att stegvis tratta ner sökresultatet hittar kunden snabbt det som eftersöks utan att riskera att hamna i en återvändsgränd.
    • Flexibelt webbgränssnitt för administration - Alla parametrar ställs in i ett webgränsnitt och du kan även välja att experimentera med utkast tills du får filtervalen så som du vill ha dem. Gränsnitt och logik för detta är 100% anpassningsbart för din e-handelslösning.
    • Automatisk grundkonfigurering -  Om man är osäker eller helt enkelt inte orkar göra inställningar skapas det automatiskt filter från alla attribut på indexerad data.
    • Detaljering av omfång - Även variant-väljaren är ett filter. Filter kan ställas in per kategori, sida eller sajt.
      En trevlig bonus är vår hantering av hur produktsidan laddas, när kunden återvänder till produktlistning från produktsidan med filtret behövs ingen ny sidladdning. Det ger extra bra prestanda och upplevelse för den de kunder som gilar att bläddra mellan produkter i listan.

  • Sökbarhet
    • Sökning i olika fält - Hittar inte kunden någon produkt när han söker finns det en stor risk att han lämnar siten. Därför är all information om en produkt sökbar, inte bara produkttexter, utan attribut så som färg, kategori etc. EN kund kan med andra ord söka på exempelvis "alla röda tröjor".
    • Felstavningar - Stavfel fixas enkelt med funktionen ”menar du ...” eller med övergång till "fuzzy search" om inga träffar hittas. Inga mer tomma resultat på grund av felstavningar.
    • Synonymer - Administrationsverktyget ger också en rapport på de vanligaste sökningarna som INTE gav något resultat så att du med ett enkelt klick kan lägga till synonymer. Kanske skriver dina kunder "teve" istället för "tv" eller "behå" istället för "bh".
    • Produktberikning för sök - För en specifik produkt kan du också lägga till mer text i beskrivningen eller bland nyckelorden för just den produkten.
    • Internationalisering - Sökmotorn kan anpassas för ditt språk och hantera ordens böjelser.

  • Sökrelevans när kunden söker vill han inte bara få ett resultat utan även förslag på produkter han kan tänkas köpa. Detta görs genom att i administrationsverktyget vikta olika fält. En sökträff i rubriken kan exempelvis vara viktigare än en träff i brödtexten.
    Du kan även välja att vikta upp valfria produkter i sökresultatet. Det kan exemeplvis vara produkter som är på rea, eller de du säljer mest eller minst av.

  • Enkla köpförslag när man ändå använder en sådan kraftfull sökmotor som elastic search som stödjer bigdata (Hadoop) varför inte då dra full nytta av det? Du kan enkelt ta ut rapporter i Kibana eller presentera realtidsdata direkt på sajjten som "mest köpta produkter" inom den aktiva kategorin. Detta görs enkelt genom indexering av dina ordrar.

    w3.jpg

    Vill du rekommendera produkter baserat på köpbeteende på din sajt med mer avancerade algoritmer kan vi på Wipcore också erbjuda en mer avancerad förslagsmotor från vår partner Nosto. Nosto som tillägg är en enkel implementation och en lågrisk-investering som vi gärna pratar mer om.

Andra spännande projekt som påbörjats här på Wipcore baserat på Elasticsearch är ett nytt webbgränsnitt för administration av Enova baserat på Elastic search vilket ger en enorm prestanda, flexibilitet och användbarhet med fokus på sök och filtrering för navigering. Hör gärna av dig om du vill veta mer eller är nyfiken på hur vi kan hjälpa dig att öka din försäljning med hjälp av e-handel.