Dagens jultips – paket

Snön ligger vit på taken och endast e-handeln är vaken med sin 24/7 service.

Julhandeln är i full gång och allt fler köper sina julklappar vid datorn. Vad passar då bättre än att öka sin försäljning genom att hela tiden tänka paket? Genom att se dina produkter i ett paketperspektiv kan du både underlätta och skapa köpsug för dina besökare och kunder.

Förenkla besluten för dina kunder

Visst är det roligt att ge bort julklappar men för många är julklappsinköpen en börda. Genom att paketera erbjudanden mot olika målgrupper får du snabbare ingång köpbeslutskedjan för kunden och underlättar klappjakten. Det kan vara klassiska paketeringar mot olika målgrupper så som ”Julklappar för henne”, baserat på intresse så som ”För vintersportaren” eller stämningsindelat så som ”Varma lyx-klappar för kalla vinterkvällar”.

Handlar du med exempelvis hemelektronik vet du också hur svårt det kan vara för kunden att köpa rätt tillbehör. Genom att paketera tillbehör som garanterat fungerar med dina produkter har du både skapat mervärde och plockat bort hinder för kundens köpbeslut.

Virtuellt ägarskap

Vi får inte heller glömma människans ägarskapstänkande. Vi vet genom psykologiska studier att det är betydligt svårare att välja bort en produkt vi redan i tanken sett oss som ägare till än att lägga till fler produkter i efterhand.

Därför är det så effektivt för merförsäljning att paketera och tidigt visa tillbehör i samband med produktvisning. Det kan vara i formen av färdiga paket med ett gemensamt paketpris – nackdelen här är att kunden oftast förväntar sig ett lägre pris på paketet än separata delar.

Då kan du istället jobba med att presentera tillbehören som ett upplevelsepaket och helt enkelt visa på det mervärde de ger redan på produktsidan. Det gör du genom att låta även dessa tillbehörs synas med bilder och information, gärna också i en samlad bild med huvudprodukten som exempel på hur det skulle kunna se ut.

Det viktiga är helt enkelt att måla upp en bild för besökaren där de kan se sig själva som ägare till alla produkter i paketet. Men gå inte för långt utan nöj dig med ett eller max två tillbehör för att undvika att andra beteenden, så som rädslan för den ökade kostnaden paketet skulle innebära, får prioritet i köpbeslutsprocessen.  

Lyckad handel!