Konsten att låta innehåll skapa design

På Wipcore söker vi ständigt nya strategier för att utvecklas och förbättras, och det gäller såklart även när det kommer till vår arbetsprocess. Hur ska man ta sig an ett projekt? Var ska man börja?

 

På Wipcore söker vi ständigt nya strategier för att utvecklas och förbättras, och det gäller såklart även när det kommer till hur vi jobbar. Hur ska man ta sig an ett projekt? Vad börjar man med?

Ja, för att bygga sig en hemsida kanske det första man tänker på är dess utseende. Men för att skapa en snygg visuell design måste man ha någon typ av struktur att förhålla sig till. När dagens webbformat knappt ens har några yttre gränser, så får man skapa dom själv, inifrån och ut. Detta gör man genom att börja arbeta med sidans innehåll. Denna strategi kallar vi Content First mina vänner!

För innehåll skapar nämligen design. En arkitekt kan till exempel inte formge ett hus utan att veta hur många, samt vilken sorts, rum det ska rymma. På samma sätt ger ett redan utarbetat innehåll ett sorts ramverk och riktlinjer för hur en webbsida ska designas. Om man istället lägger första fokus på att utforma sidans utseende, ökar bara risken för onödigt arbete. Det är nämligen inte alls ovanligt att i senare skede av arbetsprocessen, upptäcka att man kommer behöva ändra i det innehåll man lyckats skrapa ihop. Om det förnyade innehållet då inte längre passar in i den redan bestämda designen, kan det betyda att man helt enkelt får börja om från början.

 

"Innehållet blir därför även en stor del av själva varumärket"

 

Det här med webbinnehåll kanske inte känns som någon big deal, men det visar sig snabbt att ett välarbetat och prioriterat innehåll är av större vikt än vad man kan tro. För även om en hemsida är hur snygg och visuellt tilltalande som helst, så ger det tyvärr ingenting om dess innehåll är inte är relevant och konsekvent. Som besökare, speciellt när det kommer till e-handel, tappar man lätt trovärdigheten för en sådan sida.

Innehållet blir därför även en stor del av själva varumärket, för den som äger hemsidan. Det har nämligen stor påverkan på hur man som besökare, och då även som kund, uppfattar avsändaren. Med hjälp av bland annat språket kan man bestämma hemsidans tonalitet, och därav även främja sitt varumärkesarbete. Och detta omfattar till och med vartenda litet val av ord för hemsidans alla flikar och knappar. Kul va!

Okej, men hur genomför man ett projekt med hjälp av denna innehållsfokuserade strategi då? Jo, för att uppnå bästa möjliga slutprodukt så räcker det inte med att utarbeta ett innehåll till hemsidan som sedan bara lämnas över till nästa person i ledet, vars uppgift då blir att formge det hela. Innehållsarbetet måste istället ske kontinuerligt genom hela projektets gång, samtidigt som designer, innehållsproducent, och utvecklare för ett nära samarbete. Först då kan de utnyttja varandra för att bolla idéer och optimera sin produktion. Detta föder ett klimat där innehåll ger design, som inspirerar till förbättrat innehåll, som i sin tur stimulerar förbättrad design - allt för att i slutändan kunna ta fram en bättre slutprodukt.

Detta låter väl vettigt, eller hur?