Call To Action - hjälp kunden konvertera

Förutom att vara relevant och skapa värde för dina besökare pratar vi ofta om call to action som ett starkt verktyg för att driva konvertering i din e-handelslösning. Dvs. att tydligt på varje enskild sida leda din besökare till det du vill att hen ska göra härnäst. En bra call to action är en enkel, rak uppmaning som t.ex.

  • Ladda ner broschyren om ...
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev
  • Kontakta oss om...

För att lyckas med uppmaningen måste du ha tänkt igenom 

  • målet - Vad är det vill att besökaren ska göra härnäst
  • Målgruppen - Vem är besökaren du riktar dig mot
  • Värdet (målgruppens behov) - Anledning för besökaren att följa din uppmaning

Om vi tittar på det ur ett UX-perspektiv så måste målet ha ett tydligt samband genom hela flödet. De förväntningar du skapar med din call to action måste uppfyllas när besökaren följer uppmaningen. Hänger det inte ihop kan jag garantera att din konvertering blir låg. Bryan Eisenberg 

Det finns några fallgropar du måste känna till för att lyckas med din call to action. Precis som i effektkartläggning så krävs det att du tänkt igenom, inte bara målet   

Externa länkar

På din egen sajt har du full kontroll och kan formulera ditt budskap och skapa länkar för att leda besökaren vidare precis som du vill. Vill du däremot länka externt så har du tappat den kontrollen... tills nu. 

Ett spännande verktyg som löser precis den delen är Snip.ly som låter dig skapa "call-to-action"-sidor som lägger sin som ett skal över den länk du vill skicka besökaren till. Det innebär i praktiken att den externa landningssidan får en extra liten "call-to-action" med ditt budskap och möjlighet att länka vidare (eller troligast tillbaka till din egen sajt) för att knyta ihop säcken.