Black Friday - Cyber Monday - Singles Day

Det finns många datum och handelshögtider som slåss om första plats i konsumenternas ögon. Just idag, den 29 november, firas Black Friday, ett amerikanskt påfund som hänger samman med högtiden "Thanks Giving". För e-handeln har istället måndagen därefter varit huvuddagen under namnet "Cyber Monday".

Flera svenska e-handlare har jobbat hårt för att försöka etablera en svensk motsvarighet där de bakar samman båda dessa dagar under namnet "E-handelns dag" som också infaller idag den 29/11 och som ska markera starten på julhandeln online.

Fördelen med ett gemensamt datum är de förväntningar som kan byggas på kampanjer knutna till datumet. Logistiken får däremot en potentiellt tuffare situation men med ett fast datum är det däremot lättare att förbereda och ta in extra krafter. 

Det intressanta är genomslagskraften som Amerika har på vår handel och hur vi följer efter. Ska vi verkligen titta på en dag med handel som slår alla rekord så är det istället till Kina vi ska vända blickarna. Där har det sedan 1990 byggts upp enorma förväntningar på datumet 11 november. Då firas nämligen "Singles day" i Kina, en dag då alla singlar firar, umgås och köper presenter till varandra. Det började egentligen som ett studentupptåg men har nu vuxit till enorma proportioner. under denna enda dag 2012 spenderade kineser mer på Alibaba, Kinas största e-handlare, än vad alla amerikaner gjorde totalt online under både Black Friday och Cyber Monday tillsammans.

Det som skapar hysterin i både Kina och Amerika är till stor del rejäla prissänkningar i fantastiska kampanjer. Det återstår att se om vi i Sveriga kan bygga samma förväntningar. Och precis som alla diskussioner kring kravlös fri frakt som en kortsiktig vinst men ett långsiktigt hinder, blir det viktigt att följa upp både omsättning och vinster för de kampanjer som görs under dagens e-handel.