Att lyckas med sin Sökmotoroptimering (SEO) - Del 1

Att lyckas med sin sökmotoroptimering (SEO) är för många företag den absolut viktigaste enskilda aktiviteten för att locka fler besökare och för en ökad försäljning. Skall man lyckas har man inte råd med enkla misstag som ofta begås.

Jag kommer i det första kapitlet kring detta ämne berätta om vad Google presenterar för information på de träffar de returnerar i sina sökresultat och även ge en del rekommendationer på vad man bör tänka på för att locka in besökaren på just sin sajt. Konkurrensen är stenhård så det gäller att hitta och definiera de viktigaste nyckelorden för varje sida man vill optimera.

Hur är då en sökträff uppbyggd i Google?

Google - Sökning på E-handel

Rubrik:    E-handel – Wikipedia
URL:     sv.wikipedia.org/wiki/E-handel
Beskrivning:    E-handel är när ett företag eller konsument säljer, köper eller byter en produkt, tjänst eller information oftast över internet eller andra datornätverk. Den e-handel …

Rubrik

Rubriken sätts till den <title>Min Titel</title> man satt på den sida sökträffen pekar mot. Denna bör vara maximalt 66 tecken lång för att inte brytas av Google.
Vad rubriken innehåller för information får stor påverkan på relevansen, så se till att redan här få in de nyckelord man identifierat enligt <Nyckelord 1> - <Nyckelord 2> | Varumärke. För företag med riktigt starka varumärken kan man välja att lista varumärket först och därefter nyckelord i viktighetsordning. Det är viktigt att rubriken är unik för varje sida för att inte Google skall missuppfatta sidan som dubblett.

Rubriken är också den text som visas på fliken i webbläsaren och som används när man sparar eller rekommenderar en sida för andra så att sätta rätt rubrik är viktigt att lägga fokus på.

URL

Adressen till sidan som sökträffen går till.
Viktigt även här att titeln är tydlig och innehåller de viktigaste nyckelordet såsom sidnamn eller produktnamn. Vid försäljning till andra länder kan URL:n ha stor påverkan då en lokal domän (t.ex. .no för Norge) ger en högre ranking för dess lands invånare som använder en sökmotor.

Beskrivning

Beskrivningen sätts till den text som läggs som
<meta content="Min beskrivning" name="description"> på sidan. Google bryter beskrivningstexten vid 160 tecken, så rekommenderad längd på texten är runt 150-160 tecken. Då de flesta sökmotorer markerar de ord man sökt efter i de sökträffar som presenteras är det viktigt att nyckelorden också dyker upp i beskrivningstexten för att besökaren skall inse att din träff är den bästa av de sökträffar den presenterar. Likaså ger det en högre sökträff om nyckelorden dyker upp även här.

Nyckelord

Utöver rubrik, URL och beskrivning så anses även
<meta content="Nyckelord1, Nyckelord2" name="keywords"> vara en del av sökmotorsoptimeringen. Google har gått ut med att de inte tar någon hänsyn till innehållet i keywords och därmed är det inget jag rekommenderar att man lägger energi på. Ser man dock att man har ett högt besökarantal från andra sökmotorer så kan det finnas ett intresse att fokusera även på detta.

Några exempel

Sökord: Biljetter

Google - Sökning på Biljetter

Kommentar: Många nyckelord i en kort och enkel text (Biljetter, Konsert, Festival, Teater, Sport). Texten behöver aldrig brytas, och förklarar för användaren vad som erbjuds på sidan man kommer till. Ticnet är ett så pass starkt varumärke att det kanske borde visas först i rubriken.

Sökord: Biljetter Bruce Springsteen

Google - Sökning på biljetter bruce springsteen

Kommentar: Här inser man att sidan inte optimerats för sökmotorer. Både rubrik, URL och beskrivning är för långa och bryts. En bättre rubrik skulle vara ”Köp dina Bruce Springsteen biljetter på Ticnet.”. Beskrivningstexten innehåller samma information som rubriken och lockar inte in besökaren till sidan.

Sökord: Reservdel V70

Google - Sökning på Reservdel V70
 
Kommentar: En sökträff som lockar besökaren till just deras sida. Nyckelorden Reservdel, Volvo och V70 finns med i både rubrik, URL och beskrivningstext vilket gör att den rankas högt. Att den samtidigt lockar med 30% lägre pris kan ge ytterligare besökare.

Var ska jag börja?

Med denna kunskap så kan man komma långt i att lyckas med sin optimering.
Det kräver oftast inga större tekniska insatser utan det viktigaste är att man har möjligheten att redigera titeln och beskrivningen på varje sida. I de fall där man kanske har tusentals produkter rekommenderas även att man har någon form av fallback, d.v.s. att om man inte satt unika nyckelord på en produkt så skall titeln och beskrivningstexten aldrig lämnas helt tomma utan falla tillbaka på några generella regler som används istället.

Börja redan idag med att gå igenom din hemsida och identifiera era tjugo viktigaste sidor för att locka nya besökare. Tänk för varje sida ut ett par nyckelord som ni anser är de viktigaste och säkerställ att dessa finns med på sidan i både rubriker och brödtext. Uppdatera titeln och beskrivningen så att besökaren ska välja just er sökträff. Det kan ta ett par dagar innan förändringarna uppdateras hos Google, så ha tålamod och använd Google Analytics eller andra statistiktjänster för att mäta förändringarna!

Läs vidare i posten Att lyckas med sin SEO – Del 2 som fokuserar på sidorna man vill optimera och punkter som många missar.