Årstiderna och vädrets påverkan på e-handeln

Att vädret har en inverkan på e-handeln är nog ganska lätt att förstå, speciellt sommartid då vi gärna är ute mycket när solen skiner.

Vi ser flera både färska och lite äldre exempel på hur e-handeln påverkas av väder och årstider. Ett exempel upplever begagnatmarknaden just nu där man märker av att denna har bromsats in p.g.a. att våren kommit sent i år. En par förklaringar som HUI kommit fram till är man vårstädar senare och inte lägger upp de prylar somman vill bli av med senare, men också att starten av vissa sportsäsonger fördröjs.

Åt andra hållet så har vi genom årens lopp sett exempel på rapporter om hur regniga sommar istället ökar e-handeln. Då med förklaringen att folk håller sig inne och handlar mer på nätet istället för att vara ute. 
Samma effekt syns ännu tydligare inom resebranschen som brukar se en markant efterfrågan på sista minuten resor när den svenska sommaren sviker.

Vädret och årstiderna går ju som bekant inte att påverka, men vad kan e-handlaren göra för att maximera sin försäljning?

  • Steg 1 är att mobilanpassa sin hemsida så att webshoppen är lättillgänlig även från mobilen, vilken är den enhet kunderna använder när de är ute i det fina vädret.
  • Andra actions att ta kan vara att anpassa kampanjer geografiskt och baserat på väderprognoser. Detta måste ju då kombineras med snabba leveranser!
  • Ett annat sätt kan vara att blogga om och påminna kunderna om hur vädret var förra året för att skapa en köplust för vissa produkter så att man i tid rustar sig för rätt väder.