Annonsering på Twitter

Jag har vid flera tillfällen funderat på hur Twitter som bolag skall kunna bli lönsamt. Till skillnad från andra sociala medier som Facebook eller LinkedIn där det finns en tydlig affärsmodell på hur de skall tjäna pengar så har det i alla fall inte för mig varit uppenbart var ifrån Twitter skall kunna få sina intäktsströmmar. Nyligen hittade jag fram till denna sida som beskriver hur man kan annonsera på twitter

Hur går detta till då?
Det finns några olika möjliga sätt att annonsera på Twitter:
Antingen så väljer man att promota sitt konto eller enskilda tweets. Det som är snyggt är att man kan välja ut väldigt precist vilka nyckelord som man vill rikta sig mot, faktum är att det går till och med att i annonsen filtrera ut på vilka twitterkonton som den tilltänkta publiken följer. Vidare får man också välja om man vill synas i användarnas tidslinje eller i sökresultat baserat på de nyckelord man valt ut. Som ytterligare parametrar så kan man filtrera på geografisk plats, teknisk plattform och kön.

Twitter ad

Låt mig ta ett exempel för att förtydliga hur effektfullt detta då kan bli. Säg att du är en aktör som säljer mat på nätet, vilket Peter skrivit en bra artikel om, då skulle man kunna välja att rikta sin kampanj mot de som följer Ica och Coop och som har mat som intresse. Med dessa kriterier så har du rätt snabbt gjort din tilltänkta publik mer relevant och också minskat på annonskostnaden eftersom den är relativ mot publikens storlek.
Notera att annonsering på Twitter ännu inte är tillgängligt på den svenska marknaden (nov 2013) men förhoppningsvis något som kommer på sikt.

10 000-kronorsfrågan blir slutligen: kommer detta då att räcka för att Twitter som företag skall bli lönsamt? Ja det får nog tiden utvisa, men min gissning är att det kommer att ta flera år innan vi får se svarta siffor med tanke på att Q3 2013 visade en nettoförlust på 65 miljoner dollar. 

Twitter är ett fantastiskt tillskott till den sociala paletten med ett format och kommunikationssätt som verkligen tillför något som de andra inte erbjuder. Så jag önskar Twitter all välgång och hoppas verkligen att de hittar ett sätt att bli livskraftigt.